۹ شهریور ۱۳۹۱

هفته ی پنجم از کلاس ۱ منتور Anticipation & Squash/Stertch


هفته ی پنجم و بحث در مورد قوانین بسیار مهم Anticipation & Squash/Stertch

من بعد از اتمام تکالیف هفته ی چهارم به سرعت شروع به جمع آوری اطلاعات از هفته ی پنجم کردم. تکالیفی که برای این هفته در نظر گرفته شده از قرار زیر است : 
  • متحرک سازی توپی که در بین موانع حرکت میکند و با آنها برخورد میکند. 
  • کشیدن ژست از احساس کاراکتری که دچار حالت انهدام یا نابودی ( Devastation ) است. 
  • تنظیم ژست انتخاب شده بر روی کاراکتر 
توضیحات در ادامه ی مطلب
در پست های قبلی من در مورد قوانین پویانمایی مفصل مطلب نوشتم و موضوعی که در این جلسه مطرح شده در مورد 2 قانون بسیار مهم در ساخت انیمیشن میباشد.

  • Anticipation _ پیش حرکت : برای ایجاد یک حرکت قوی باید حتما یک پیش حرکت قوی داشته باشیم . چرا که پیش حرکت باعث قدرت در حرکت اصلی میشود و حرکت را از خشکی در میاورد.
  • Squash/Stertch _ کش آمدن , له شدن : در تمام موجودات زنده و بیشتر عناصری که در طبیعت وجود دارند این قانون هم وجود دارد . مگر اینکه جسمی بخاطر فشردگی بسیار زیاده اجزای سازنده ی آن دچار این حالت نشود. در سایتی این عکس قرار داده شده بود که بسیار باعث حیرت من شد.
?Who knew golf balls were squishy
چرا که من هم مانند جمله ی زیر عکس , نمیدونستم که توپ گلف در حین ضربه دچار له شدن میشود.و با دیدن این عکس میتوان پی برد که چیز هایی ممکن است با چشم دیده نشوند ولی وجود داشته باشند.

این قانون در یک کاراکتر انیمیشنی باعث زنده تر شدن آن میشود . هر چقدر در این قانون اغراق بیشتری صورت بگیرد کار انیمیشنی تر و فانتزی تر میشود و هر چقدر کمتر باشد کار رئال تر میشود.

هر چقدر که سعی می کنیم کارهایمان انیمیشنی تر شوند میبینیم که قوانین هم در یکدیگر رخنه میکنند و نشان دادن یکی از آنها مستلزم اجرای دیگری است.مانند همین 2 قانون .

اگر فرض بگیریم که کاراکتر ما یک توپ باشد و این توپ بخواهد از جایی به جای دیگر حرکت کند چه کاری میتواند انجام دهد؟ تنها کاری که برای حرکت این توپ به ذهن خطور میکند این است که توپ برای جابجایی خود را جمع کند و بعد پرش کند.حالا اگر این توپ بخواهد بیشتر پرش کند باید چه کند؟ مطمئنا باید بیشتر خود را فشرده کند.میبینیم که برای هر حرکت قوی ای نیاز به یک پیش حرکت قوی , قبل از حرکت اصلی داریم.در واقع جمع شدن توپ و فشرده شدن آن طبق قانون Squash ( له شدن ) میباشد و همزمان اجرای قانون Anticipation (پیش حرکت ) و بعد از پرش , توپ کش خواهد آمد که بر اساس قانون Stretch ( کش آمدن ) میباشد.

نکته ای در مورد نور پردازی و رنگ بندی صحنه ها :

شاید خیلی از اوقات ما با دیدن یک صحنه دچار حسی هم شکل با کاراکتر داخل صحنه شویم.علت این اتفاق به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها نور پردازی صحنه و رنگ بندی آن است.اگر کاراکتر ما دچار حالت افسردگی باشد و ما بخواهیم آن را در محیطی شاد قرار دهیم این فضا و کاراکتر آن تناقض بدی بوجود می آورند و همخوانی در بین آنها وجود ندارد و همینطور بلعکس .

پس همینطور که گفته شد باید دقت کرد که احساس یک کاراکتر با صحنه سازی ما همخوانی داشته باشد تا بتوان حس کاراکتر را به بهترین شکل به مخاطب القا کرد.

۳ نظر:

  1. جناب حسین زاده با تشکر ازشما بابت مطالب جالب و آموزنده ،من هم به کار در زمینه انیمیشن علاقه مند هستم اگر ممکن لطفا راهنمایی بفرمائید به چه صورت باید کار را شروع بکنم
    با سپاس فراوان

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      برای شروع کار باید ببینید در چه میزانی در کار سه بعدی تبحر دارید . اگر تازه شروع به کار کردید توصیه من به شما اینه که با آموزش های Digital Tuters و یا آموزش های حرفه ای دیگه شروع به یادگیری نسبی از تمام زمینه های سه بعدی داشته باشید.بعد ازاینکه تونستید با دنیای سه بعدی ارتباط برقرار کنید و با نرم افزار ها و زمینه های مختلف آشنایی پیدا کردید روی یک تخصص مثل متحرک سازی و یا هر چیزی که دوست داشتید وقت بزارید و با تمرین روی همون تخصص کار کنید تا مهارت کافی پیدا کنید.

      حذف