با عرض سلام
من این بار روی تکلیف هفته ی هشتم و نهم طبق برنامه ی کلاس ها ی منتور پیش رفتم و بعد از بررسی این توضیحات این دو هفته متوجه شدم که تکالیف طبق برنامه زیر میباشد .
- انسداد حرکت
- صیقل دادن حرکت انیمیت شده
- طراحی پز برای نشان دادن مقاومت فیزیکی و قرار دادن آن بر روی مدل
- طراحی پز و نشان دادن حس نگرانی و قرار دادن آن بر روی مدل
من هم طبق همین برنامه پیش رفتم و نتیجه ی کار در زیر قرار داده شده است.
Physical Strength |
مفاهیم :
یک سیکل راه رفتن به ساده ترین صورت از چند بخش کلیدی تشکیل میشود.راه رفتن یکی از مسائل مهم در تشخیص شخصیت و هویت یک فرد میباشد . ما فقط از طریق راه رفتن یک شخص میتوانیم آن را بشناسیم . چرا که راه رفتن هیچ کسی مانند دیگری نیست و تغییرات کوچک بسیار تاثیر گذار میباشند.از راه رفتن یک فرد میتوانیم به آن پی ببریم که آن شخص :
یک مشخصه ی مهم بین راه رفتن خانم ها و آقا یون این است که خانم ها نسبت به آقایون بسته تر راه میروند و علت اصلی آن این است که ساق و زانوی پای خانم ها به هم نزدیک تر است و علت دیگر میتواند به خاطر نوع لباس خانم ها باشد. مثلا پوشیدن دامن تنگ .همین عامل باعث این میشود که در حرکت بین آقایون و خانم ها تفاوتی به وجود آید و حتی این اختلاف حرکت در محور عمودی هم قابل مشاهده است و در یک گام حرکت آقایون بیشتر به سمت بالا می آیند و خانم ها کمتر.نکته ی دیگری که در راه رفتن وجود دارد این است که در یک سیکل گام برداشتن میتوان متوجه این موضوع شد که هنگامی که بدن به سمت پایین میاید , یعنی در پایین ترین حد Down Extremes خود قرار میگیرد پا یی که پایین است وزن بدن را بر روی خود میکشد و همین عامل باعث دیده شدن وزن و مشخص شدن وزن میشود.که در یک کار انیمیشنی هر چقدر که بر روی این موضوع اغراق بیشتری صورت گیرد , وزن دار بودن کاراکتر بیشتر نمایان میشود و هنگامی که بدن به بالاترین حد Up Extremes خود میرسد وزن بدن را به سمت بالا پرتاب میکند.
در یک سیکل راه رفتن و قدم برداشتن 5 حرکت اصلی یا فریم کلیدی وجود دارد طبق موارد زیر :
ریتم انیمیت راه رفتن :
یک سیکل راه رفتن به ساده ترین صورت از چند بخش کلیدی تشکیل میشود.راه رفتن یکی از مسائل مهم در تشخیص شخصیت و هویت یک فرد میباشد . ما فقط از طریق راه رفتن یک شخص میتوانیم آن را بشناسیم . چرا که راه رفتن هیچ کسی مانند دیگری نیست و تغییرات کوچک بسیار تاثیر گذار میباشند.از راه رفتن یک فرد میتوانیم به آن پی ببریم که آن شخص :
- خانم است·
- آقا است·
- پیر است·
- مست است·
- افسرده است ویا ....
یک مشخصه ی مهم بین راه رفتن خانم ها و آقا یون این است که خانم ها نسبت به آقایون بسته تر راه میروند و علت اصلی آن این است که ساق و زانوی پای خانم ها به هم نزدیک تر است و علت دیگر میتواند به خاطر نوع لباس خانم ها باشد. مثلا پوشیدن دامن تنگ .همین عامل باعث این میشود که در حرکت بین آقایون و خانم ها تفاوتی به وجود آید و حتی این اختلاف حرکت در محور عمودی هم قابل مشاهده است و در یک گام حرکت آقایون بیشتر به سمت بالا می آیند و خانم ها کمتر.نکته ی دیگری که در راه رفتن وجود دارد این است که در یک سیکل گام برداشتن میتوان متوجه این موضوع شد که هنگامی که بدن به سمت پایین میاید , یعنی در پایین ترین حد Down Extremes خود قرار میگیرد پا یی که پایین است وزن بدن را بر روی خود میکشد و همین عامل باعث دیده شدن وزن و مشخص شدن وزن میشود.که در یک کار انیمیشنی هر چقدر که بر روی این موضوع اغراق بیشتری صورت گیرد , وزن دار بودن کاراکتر بیشتر نمایان میشود و هنگامی که بدن به بالاترین حد Up Extremes خود میرسد وزن بدن را به سمت بالا پرتاب میکند.
در یک سیکل راه رفتن و قدم برداشتن 5 حرکت اصلی یا فریم کلیدی وجود دارد طبق موارد زیر :
- contact positions
- passing positions
- up and down extremes
- 4 فریم = دویدن بسیار سریع 6 قدم در ثانیه
- 6 فریم = دویدن یا راه رفتن بسیار سریع 4 قدم در ثانیه
- 8 فریم = دویدن آهسته یا راه رفتن (( کارتونی )) 3 قدم در ثانیه
- 12 فریم = راه رفتن سریع و رسمی و طبیعی 2 قدم در ثانیه
- 16 فریم = سلانه سلانه راه رفتن 3/2 قدم در ثانیه
- 20 فریم = پیر ها یا شخص سوم = تقریبا یک قدم در ثانیه
- 24 فریم = گام برداشتن آهسته = یک قدم در ثانیه
Walk Cycle |
با سلام و احترام جناب آقای حسین زاده اگر ممکن لطفا همانند تصویر چرخه گام برداشتن آهسته (24 فرم )یک تصویرفرم به فرم ازدویدن سریع و یا سلانه راه رفتن هم قرار بدین برای درک بهتر نسبت به قراردادن فرم های کلیدی در این نوع حرکات
پاسخحذفبا سپاس فراوان از زحمات و نکات آموزنده شما
موفق باشید
سلام خدمت شما دوست عزیز
حذفبهترین کار برای بدست آوردن سیکل حرکت های مختلف پیدا کردن رفرنس و بدست آوردن فریم های کلیدی هستش.ولی برای این سوالی که پرسیدید میتونید در گوگل این عنوان را سرچ کنید : Run Cycle
و یا میتونید به آدرس زیر برید .
http://anim-tuts.blogspot.co.uk/2012/04/walk-cycle-tutorial-sneak-breakdown.html
در این آدرس یک عکس از تصویر کتاب پرستون بلر گذاشته شده که سیکل انواع حرکت هارو به تصویر کشیده . این هم خیلی میتونه توی درک حرکت های مختلف بهتون کمک کنه.
اما چیزی که من توی سیکل حرکت ها درک کردم این هستش که 5 فریم کلیدی مهم که توی همین پست تصویرش مشخصه وجود داره که شما اگر توی حرکت های خودتون بتونید این 5 فریم کلیدی را پیدا کنید میتونید حرکت های دیگه ای هم که مد نظر داریدو به این 5 فریم تقسیم کنید و با انجام دادن حرکت مد نظر این فریم های کلیدو بدست بیارید.
مثلا فرض کنید که مثل یک بازیگر میخواید حرکت دویدنو شبیه سازی کنید.سعی کنید خودتون این حرکت هارو انجام بدید تا بتونید این 5 فریم کلیدو پیدا کنید .
سلام جناب آقای حسین زاده، از توجه و پاسخ شما بینهایت سپاسگزارم راهنمایی فوق العاده خوبی بود یک سوال هم در مورد اتو ریگ کاراکتر داشتم اگر ممکن لطفا راهنمایی بفرمائید به نظر شما کدام یک از اسکریپت ها مناسب تر و بهتر عمل می کنه ؟بعنوان مثال ادونس اسکلتون ؟ البته بابت سوالهای زیادی که می پرسم عذرخواهی می کنم حقیقتا نکاتی را که ارائه می کنید موثر و کارامد (کلید اف در کی ام پلیرخیلی عالی بود از فیلم رفرنس فرم به فرم عکس می گیرم ودرنرم افزر دوبعدی انیمیت می کنم حرکت فوق العاده نرم میشه حتی برای کار های پیکسلی و پرده سبزدر افترافکت هم استفاده کردم ) باز هم از لطف شما ممنونم
پاسخحذفموفق و موید باشید
سلام خدمت شما دوست عزیز
حذفنظر لطف شماست . خوشحال میشم که بتونم کمکی کرده باشم . .یکی از اهدف من هم از ایجاد این وبلاگ به اشتراک گذاشتن چیز هایی هستش که توی این مدت یاد گرفتم.
در مورد سوالی که پرسیدید واقعیت این هستش که من با اسکریپت های ساخت ریگ کار نکردم...البته اسکریپت ها یه خصوصیت فوق العاده خوبی که دارن این هستش که سرعت کارو خیلی زیاد میکنند.برای مثال همین اسکریپت ShotMask
داخل نرم افزار مایا هم یه قسمتی داره به نام HumanIK که داخل قسمت Selection در تب Animation هستش. من از این قسمت قبلا استفاده کردم ولی زیاد خوشم نیومد .این قسمت هم دقیقا همین کارو انجام میده ..یعنی یه ریگ با تنظیمات میسازه که میشه تغییرش داد.البته قابلیتی که این قسمت داره برای Motion Capter هستش که فایل هارو میگیره و طبق فایل ذخیره شده , ریگ متحرک میشه.....
از این موضوعات بگذریم اگر سرعت روند کار براتون زیاد فرقی نمیکنه به نظر من اگر خودتون ریگو بسازید خیلی بهتره و کلاً اگر ساخت ریگ و طریقه ایجاد کنترلر ها و محدود سازی هارو یاد بگیرید ریگی که میسازید به مراتب بهتری از چیزی میشه که این اسکریپت ها براتون ایجاد میکنن...
با سلام و تشکر از توجه وراهنمایی شما ، در حال حاضر همانطور که قبلا گفته بودید مباحث آموزشی مربوط به انیمیت کاراکتر از دیجیتال را تهیه کردم و کار می کنم
پاسخحذفبا سپاس فراوان
موفق باشید
موفق باشید ;)
حذف