امروز قصد دارم کارهایی که توی این مدت انجام دادمو بیان کنم... من بعد از مطالعه کردن برنامه ی کاری هفته ی سوم منتور , سعی کردم طبق اون تکالیفی که برای انجام دادن ذکر شده بود انجام بدم.
تکالیفی که برای این هفته در نظر گرفته شده از قرار زیر است :
- متحرک سازی حرکت یک توپ بسکتبال یا فوتبال
- کشیدن چند ژست از شخصی که دارای احساس هیجان است
- قرار دادن ژست های کشیده شده بر روی کاراکتر
من هم سعی کردم طبق این برنامه کار ها را انجام بدم.البته در ابتدای تمرینات به خاطر ساده بودن تمرین ها کمی خسته کننده به نظر میان , اما همین تمرینات ساده میتونن توی درک قوانین انیمیشن به ما کمک کنن.
اطلاعات بیشتر در ادامه ی مطلب :
در متحرک سازی یک توپ بسکتبال و یا فوتبال شاید از لحاظ فنی کار دشواری نباشه , اما توجه به یک سری جزئیات میتونه تفاوت فاحشی بین کار یک آماتور و یک حرفه ای ایجاد کنه.
در متحرک سازی یک توپ چند قانون بیشتر باید در نظر گرفته شود.
- Timing
- Spacing
- Slow in/out
- Squash /Stertch
- Arc
- Pose to Pose
طبق بررسی مرجع میتوان متوجه شد که یک توپ بعد از افتادن از یک ارتفاع و برخورد با زمین سرعتش تا حد چشم گیری تغییر میکند و همین روند آنقدر ادامه پیدا میکند تا اینکه توپ در جای خود متوقف میشود.هر چقدر که توپ حالت فشرده تری داشته باشد این روند بیشتر ادامه پیدا میکند و بلعکس. در این مرجع که متحرک سازی یک توپ بسکتبال میباشد ,روال تغییر سرعت توپ طبق تصویر شماره ی 1 بدست می آید. البته این قانون تا حدودی در مورد تمام موارد مشابه جواب میدهد.
تصویر شماره 1 |
نکات مهم :
برنامه ریزی و کشیدن نقشه ی طرح :
یکی از ارکان مهم در بوجود آوردن یک صحنه برنامه ریزی و کشیدن طرح کار میباشد.قبل از اینکه بخواهیم صحنه ای را رقم بزنیم و یا به عبارتی تا قبل از اینکه بخواهیم دست به هر کاری بزنیم باید از قبل برای پیدایش آن برنامه ریزی کنیم.این نقشه یا برنامه ریزی باعث میشود که بتوانیم طرح ها و ایده های خودمان را در کمترین فریم ممکن به نمایش بگذاریم.
استفاده از مرجع مناسب :
استفاده از یک مرجع باعث میشود تا یتوانیم موضوعات را دقیق تر بنگریم و کلیشه ها را بشکنیم و چیز های جدید بیافرینیم.گاهی با تغییر یک کار از قبل انجام شده و مخلوط کردن آن با ایده ها ی جدید میتوان به کار های بهتر رسید. استفاده از یک مرجع میتواند انواع مختلفی داشته باشد :
نگاه دقیق به پیرامون خود : یک انیماتور باید نسبت به یک انسان معمولی دید دقیقتری نسبت به پیرامون خود داشته باشد. چراکه جهان پیرامون ما بهترین مرجع برای الگو برداری میباشد.با نگاه دقیق نسبت به اطرافمون و مشاهده ی دقیق حرکت ها می توانیم چیز هایی ببینیم که شاید تا به امروز به هیچ وجه به آنها دقت نکرده ایم.
استفاده از فیلم و تصاویر : برای بوجود آوردن یک حرکت خوب و رئال و همچین دقیق بهترین کار این میباشد که از مرجع های تصویری استفاده کنیم .
ایده پردازی :
برای بدست آوردن ایده های جدید یکی از روش ها این است که , چشم ها را ببندیم و فقط در مورد موضوعی که میخواهیم کار کنیم فکر کنیم. ویژگی فکر کردن این است که با هر فکر جدید دنباله ای از افکار مشابه ذهن ما را درگیر میکنند و این باعث تلفیق افکار و بدست آوردن ایده های جدید می شود. در ابتدا ممکن است ایده هایی به ذهن ما برسند و با خود بگوییم که به بهترین ایده رسیده ایم, اما شیوه ی ذهن اینگونه میباشد که در ابتدا کلیشه ها را در ذهن جاری میکند و با تمرکز بیشتر و ایده پردازی بیشتر میتوان این کلیشه ها را شکست و به ایده های جدید تر و بهتری دست یافت.در ابتدای کار ممکن است کاری سخت و خسته کننده ای باشد , اما با تمرین بیشتر میتوان در این کار مهارت پیدا کرد.
طرح های کوچک ThumbNail یا استوری برد :
یکی دیگر از روش هایی که باعث بدست آوردن ایده های جدید میشود کشیدن طرح های کوچک است که به اندازه ی بند انگشت میباشد.این طرح ها به خاطر کوچک بودن و نداشتن جزئیات بهترین کار برای آزمون و خطا است . چرا که با طرح های کوچک بسیار میتوان به ایده های خوب و جدید رسید. روش دیگر StoryBoard است که چیزی شبیه همین طرح های کوچک میباشد با این تفاوت که جزئیات بیشتری در کار نمایش داده میشود . استوری برد یکی از بخش های بسیار مهم در انجام یک پروژه ی انیمیشن میباشد.
نظر خواهی :
یکی از کار های مهم بعد از انجام یک پروسه ی کاری نظر خواهی میباشد.این نظر خواهی هم باید از افراد غیر متخصص و هم متخصص گرفته شود . چرا که در حین انجام کار چشم ها ممکن است اشتباهات را نبیند. ولی با نمایش کار ها به دیگران , هم می توان از نظرات آنها برای ارتقای سطح کار استفاده کرد و هم اینکه ایده ی جدید بدست آورد و از همه مهم تر اینکه مشکلات کار نمایان میشود و کار مرحله به مرحله زیباتر و بهتر میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر